D7- Riešenie nielen dôchodcovského problému

Predchádzajúci príspevok: „D6- Ako by sa dôchodca mal mať, a ako sa má“. Tá posledná, záverečná, t. j. dôchodcovská fáza života, by mala byť pre každého človeka tou najkrajšou, aby sa človek na ten dôchodok tešil, a nie ako je teraz, keď sa človek odchodu do dôchodku bojí, pretože vie, že štát ho ako dôchodcu berie ako niekoho, kto je zbytočnou ekonomickou záťažou.

—————————————————————————–

Dôchodcovský vek sa, bohužiaľ, stále posúva vyššie a vyššie, a dôchodky väčšiny ľudí sú  absolútne čoraz nižšie a nižšie, na mizernej úrovni, počet produktívnych ľudí klesá tak vplyvom malej pôrodnosti, ako aj vplyvom občanov odchádzajúcich za prácou do zahraničia, nelegálna práca spôsobuje značné úniky peňazí, ktoré by pomohli všetkým, početné skupiny ľudí z rôznych príčin nepracujú a sú poberateľmi rôznych sociálnych dávok zaťažujúcich štátny rozpočet, zdravotníctvo … škoda písať, kolabuje, a neposkytuje v plnej miere tie služby, ktoré sa od neho očakávajú, chýba mu nekonečne veľa peňazí a pravidelne vyťahuje zo štátneho rozpočtu ďaľšie a ďaľšie, školstvo sa nemá čím chváliť, a vďaka takýmto parametrom sme aj pre migrantov nevítaným záložným cieľom, cieľom z núdze.

 

Ako pomôcť. V jednej, ale radšej v čo najväčšom počte vymenovaných problémových oblastí. Pomôcť tak, aby to stálo relatívne čo najmenej, ale aby to prinieslo čo najväčší efekt.

Niečo také, ako keď si predstavíte, že by ste mali väčšie množstvo ciest, a mali by ste na nich regulovať dopravu jediným regulovčíkom.

Môžete ho postaviť na ľubovoľnú z tých ciest, a on bude na nej regulovať dopravu, striedavým prepúšťaním automobilov raz v jednom a raz v druhom smere.

 

Ale môže to robiť len na jednej ceste. Pretože je sám.

Na dvoch cestách naraz by to nezvládol. Ibaže … ibaže by ste našli križovatku tých dvoch ciest, na ktorých by ste chceli regulovať tú dopravu.

Postavíte ho na tú križovatku, a on potom môže na týchto dvoch cestách plynule regulovať premávku v ľubovoľnom smere.

 

A ak by ste chceli regulovať dopravu prostredníctvom jedného človeka na troch cestách, no tak musíte nájsť miesto, v ktorom sa všetky tieto tri cesty križujú.

Ak toto miesto nájdete, tak tento jeden človek vám dokáže z tohto miesta, z križovatky týchto troch ciest, riadiť premávku na všetkých troch cestách v oboch smeroch.

 

Ak máte k dispozícii len tohto jedného človeka, tak potom premávku na viacerých cestách dokážete riadiť vtedy, ak nájdete spoločné miesto, v ktorom sa všetky cesty  križujú. A máte vyhrané.

Ide o to nájsť to miesto. Nájsť miesto, z ktorého môžeme regulovať premávku na požadovanom počte ciest jedným jediným človekom.

A tým riešením je nájdenie križovatky všetkých týchto ciest, križovatky, z ktorej je schopná jedna osoba sama riadiť smer premávky na všetkých cestách, ktoré sa v nej pretínajú, v oboch smeroch.

 

A podobne je to aj s riešením rôznych problémov.

Buď riešite každý problém samostatne, čiže podľa schémy: koľko problémov, toľko riešení, a tým pádom aj výsledné finančné riešenie všetkých týchto problémov je súčtom finančných riešení jednotlivých problémov.

Toto riešenie však zrejme nebude nejakou výhrou, nebude iste tou najlacnejšou variantou, skôr tou najdrahšou.

 

Alebo je tu možnosť nájsť nejaké také riešenie, ktoré by nebolo riešením len pre jeden problém, ale ktoré by svojím dosahom malo pozitívny vplyv aj na riešenie iných problémov.

Riešenie, ktoré by bolo ako tá križovatka, z ktorej môžete ovplyvniť  premávku na takom počte ciest, koľko sa ich v nej pretína.

Riešenie, ktoré by malo pozitívny vplyv na zmenšenie či odstránenie viacerých problémov.

 

Teda ide o to nájsť také riešenie, takú križovatku či určitý spoločný bod pre viacero problémov, ktoré by mohlo naštartovať riešenie všetkých týchto problémov, a výsledne by cena takéhoto komplexného riešenia bola menšia, než súčet finančných riešení jednotlivých problémov.

Peniaze sú predsa dôležité. Každé ušetrené euro, koruna, dolár, zlotý či forint.  Šetrí každá ekonomika. Šetrí všade tam, kde sa len dá.

 

Problém nedostatku potrebných financií v staršom veku spojený s problémom nízkych dôchodkov či problém zvyšujúceho sa veku odchodu do dôchodku, nízka pôrodnosť, starnutie obyvateľstva, nelegálna práca, dlhodobo nezamestnaní občania, nezamestnanosť mladých ľudí, zhoršený zdravotný stav starších ľudí, slabý výkon zdravotníctva, užívanie návykových látok mladými ľuďmi, málo efektívne školstvo, slabé zapájanie sa rodičov do vzdelávacieho procesu dieťaťa, ale tiež aj neriadená migrácia, nedostatok vysokokvalifikovaných odborníkov, znižovanie uhlíkovej stopy podporou viacdetnej rodiny, utlmená  ekonomika,  nedostatočný predaj domácich potravín na domácom trhu, nízky objem poľnohospodárskej výroby – rastlinnej i živočíšnej, či nedostatočná potravinová sebestačnosť.

Tieto problémy sú hlavnými brzdami ekonomiky nielen nášho štátu, ale aj mnohých iných. Nielen v Európe, ale aj inde vo svete.

 

Áno, riešiť tieto problémy jednotlivo by šlo, pochopiteľne.

Len nato treba „maličkosť.“ Veľmi veľké množstvo peňazí.

Bohužiaľ, … problém každej ekonomiky. Všetko sa dá väčšinou riešiť, a všetko je to väčšinou len problém peňazí.

 

Ak by bolo peňazí dosť, no tak by sa vek odchodu do dôchodku nemusel zvyšovať, pretože sa zvyšuje len kvôli tomu, že peňazí, ktoré sa vyberú prostredníctvom odvodov od produktívnej časti obyvateľstva je čoraz menej a dôchodcov je čoraz viac.

A ako pomôže zvýšenie veku odchodu do dôchodku ekonomike štátu?

Čím viac sa zvýši dôchodkový vek, no tak tým viac – v dôsledku neskoršieho odchodu na dôchodok – klesne počet ľudí na dôchodku, čiže odvody na dôchodkové poistenie odvádzané od produktívnej časti obyvateľstva sa budú deliť medzi menšie množstvo dôchodcov a na jedného dôchodcu tak vyjde viac peňazí.

 

Nasledujúci príspevok: „D8- Skúsme pomôcť tým, ktorí kedysi pomáhali nám“

 

D24. 6- Migračný prúd rastie, ale bol by tu recept

22.10.2022

Veľký problém nielen pre Európsku úniu, ale aj mnoho ďaľších krajín sveta predstavujú v súčasnosti migranti z hospodársky chudobnejších regiónov Afriky i Ázie, ktorí sa práve kvôli lepším ekonomickým podmienkam, kvôli lepším zárobkovým možnostiam, snažia dostať do bohatších krajín. V túžbe za lepšou budúcnosťou sa vydávajú – buď sami, alebo [...]

D24. 5- Práca na čierno, čo s ňou?

25.08.2022

Tieňová alebo šedá ekonomika je problémom, ktorý oberá každý štát o obrovské peniaze potrebné v rôznych oblastiach ekonomiky. Potrebné v zdravotníctve, školstve, pri podpore mladých talentov, v priemysle i poľnohospodárskej výrobe, pri ochrane životného prostredia, vo vede a výskume ako aj v iných oblastiach ekonomiky. Pod tieňovou ekonomikou sa [...]

D24. 4- Dlhodobo nezamestnaní občania ako účinná brzda ekonomiky, čo s tým?

20.08.2022

Vo všetkých krajinách existujú skupiny občanov, ktorí sú v produktívnom veku a sú aj práceschopní, ale z rôznych dôvodov nie sú zamestnaní, nepracujú, napriek tomu, že ich zdravotný stav im to dovoľuje, a nie sú ani iné objektívne príčiny, ktoré by im zabraňovali zapojiť sa do pracovného procesu v rodnej krajine. V niektorých krajinách je takýchto [...]

Sýria Izrael Damask

Pri izraelskom údere na sýrsku Palmýru zahynulo vyše 70 proiránskych bojovníkov

21.11.2024 13:01

Uviedlo to Sýrske pozorovateľské centrum pre ľudské práva.

eskort, polícia, Marian Výborný

Taliansko vydalo na Slovensko muža odsúdeného za vraždu expriateľky

21.11.2024 12:37

Marian Výborný z Revúcej ihneď putoval za mreže.

srbsko, novi sad

V súvislosti s tragédiou na železničnej stanici v Srbsku zadržali 11 osôb

21.11.2024 11:57

Zrútením prístrešku na železničnej stanici v Novom Sade, ku ktorému došlo 1. novembra, si vyžiadalo 15 životov.

Ivan Vlček

Veď oni sú tu aj pre nás a my zas pre nich, my všetci sme tu jedni pre druhých.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 42
Celková čítanosť: 81647x
Priemerná čítanosť článkov: 1944x

Autor blogu

Kategórie